בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחים ותיקים הזכאים לקצבת סיעוד מהביטוח הלאומי נאלצו להימנע מיציאה מהבית ומהגעה למרכזי היום לקשיש, או לחלופין, לא קיבלו מטפלים סיעודיים לביתם בעקבות המלחמה, כך שהם לא מימשו את מלוא הטיפול והשירות שלו הם זכאים.
הביטוח הלאומי בדק באופן יזום ואקטיבי את הנושא ומצא כי עשרות אלפי סיעודיים לא מימשו את זכאותם ובמקביל גם לא שינו את תוכנית הטיפול, וכך יצא שהמענים שניתנו להם היו פחותים מבימות השגרה. בהתאם למדיניות השירות בביטוח הלאומי, אותרו הזכאים ובני משפחותיהם על מנת להחזיר להם את שווי השירות שאותו לא קיבלו במהלך חודשים אוקטובר ונובמבר.
לאחר בדיקה מקיפה, הביטוח הלאומי מצא כ-47,025 קשישים מקבלי קצבת סיעוד שלא השתמשו בשירותים הקבועים להם ולא פנו לקבלת הקצבה. במהלך השבוע האחרון הועברו אליהם באופן ישיר מעל 45 מיליון ₪ אוטומטית לחשבונות הבנק.
כזכור, בשנת 2018 עברה הרפורמה בסיעוד שמאפשרת לאזרחים הסיעודיים קבלת זכאות לפי מדרג של 6 רמות (ולא 3 רמות בלבד כפי שהיה נהוג בעבר). דרגות אלה מאפשרות סיוע וטיפול כבר במצב סיעודי התחלתי ולא קבלת סיוע כשהמצב קשה כפי שהיה לפני הרפורמה - ובכך הן מאפשרות לסיעודיים טיפול מניעתי לפני החמרת המצב. כחלק מהרפורמה, הסיעודיים יכולים לבחור בין שעות סיעוד בשירותים שאינם כוללים טיפול אישי בבית, כגון מרכזי יום, לחצני מצוקה וכו' או טיפול בבית, ובין גמלה כספית שניתן לנצל לכל מטרה הנחוצה לאזרח. כמו כן, קצבת הסיעוד מאפשרת לכל האזרחים הוותיקים לשנות את תמהיל הזכאות בהתאם לצורכיהם הבריאותיים והתאמתם למצב הנתון – מה שלא היה טרום הרפורמה.
הביטוח הלאומי: "הזכויות הסוציאליות הניתנות במסגרת הביטוח הלאומי שייכות לאזרחי המדינה ששילמו דמי ביטוח כל חייהם ואנחנו מחויבים לוודא שהם מוענקים במלואם לכל הזכאים. כחלק מתפיסת השירות שלנו, יזמנו בדיקה ומצאנו שלא כל האזרחים הוותיקים הסיעודיים קיבלו את כל הסיוע והעזרה שלהם הם זכאים בעקבות המלחמה והשלכותיה, ומחובתנו החברתית, המקצועית והאנושית לוודא שהם מקבלים את מלוא הזכויות שלהם ובוודאי בשעה זו. הכספים הועברו לחשבון הבנק בשווי שעות הטיפול שלא ניתנו בפועל וכך יתאפשר להם להשלים את העזרה שלה הם זקוקים, על פי שיקול דעתם. הביטוח הלאומי יעמוד לרשות האזרחים הוותיקים ויוודא שיקבלו את מלוא זכויותיהם".
להצטרפות לערוץ הווטסאפ הרשמי של הביטוח הלאומי, לחץ כאן.