הביטוח הלאומי הפקיד יותר מ-5.5 מיליארד ש"ח בתכנית חסכון לכל ילד


תאריך פרסום: 02.06.2019
​שנתיים וחצי מאז פתיחת תוכנית 'חסכון לכל ילד' הביטוח הלאומי מציג נתונים על דפוסי הפיקדונות של הורים לילדים עד גיל 5. על פי הממצאים של מינהל המחקר בביטוח הלאומי עולה כי ישנם מעל ל-3.3 מיליון חסכונות פעילים כאשר סה"כ רווחים של כל הילדים עומד על כ- 71 מיליון ₪ שהם 1.01% בממוצע.

מאז התחילה תוכנית 'חסכון לכל ילד' הביטוח הלאומי הפקיד יותר מ- 5.5 מילארד ₪ בעוד הפקדות ההורים נאמדות בכ-1.5 מילארד ₪.

כזכור, מטרות תוכנית 'חסכון לכל ילד' התמקדו במתן הזדמנות להתחלת החיים הבוגרים, הקטנת הפער הבין דורי, צמצום פערים חברתיים והגברת המודעות לחיסכון. במסגרת התכנית, מופקדים 50 ש"ח מידי חודש עד הגיע הילד לגיל 18, בנוסף לקצבת הילדים המשולמת עבורו. הכספים מועברים לחיסכון על שמו של הילד בקופת גמל או בבנק על פי בחירת ההורים, במידה שההורים אינם בוחרים בעצמם קופת גמל או בנק המדינה היא זו שתבחר עבורם.

לאחר מכרז לבחירת הגופים הפיננסיים נבחרו 12 קופות גמל ו-9 בנקים. עם תחילת התוכנית, הוחלט כי ניתן לבצע בכל עת שינויים מקופה אחת לאחרת וכן לשנות את מסלול ההשקעה וכן ולבצע הפקדה נוספת לחיסכון בכל עת וההפקדה תיראה בחשבון החל מהחודש העוקב. במהלך תקופה זו נמצא כי התבצעו כ-4,300 ניודים בין הקופות ונספרו מעל ל-100,000 חסכונות שאינם פעילים וזאת עקב משיכה או ניוד החוצה.

בימים אלה, הביטוח הלאומי מנסה למצוא פתרונות שונים על מנת ליזום מודעות בקרב הורים צעירים לאחר שנמצא כי אחוזי הבחירה של ההורים החדשים ירדו לכ-45% וכפועל יוצא, גם אחוזי הבחירה בהכפלת הכספים. על פי נתוני מנהל המחקר של הביטוח לאומי, בתחילת שנת 2017 שיעור מבצעי ההפקדה הנוספת בחסכונות עמד על 50.2% וככל שהזמן חלף, נתון זה הולך ויורד ועמד בחודש יוני 2018 על 35.7%.

שר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ: "כדי להבטיח את רצון ההורים הצעירים להוסיף הפקדות בתוכנית 'חסכון לכל ילד' לטובת עתיד ילדיהם, הנחיתי את הביטוח לאומי לבצע בדיקה מקיפה על תוצרי התוכנית ומה ניתן לעשות כדי למקסם את המתקבל ממנה לטובת הציבור כולו וביתר שאת לאוכלוסיות קשות היום"

מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: "התוכנית הזו היא ייחודית ורלוונטית לכל האוכלוסייה במדינה. בהשקעה סבירה מתקבלת תמורה מירבית לעתיד הילדים. בהזדמנות זו, אני קורא לכולם להיכנס

לאתר הביטוח הלאומי ולהיות שותפים לבחירת המסלול האטרקטיבי והמתאים ביותר עבורם. המטרה להבטיח שבעת הבשלת התוכנית הילדים של כולנו יזכו לבסיס כלכלי התחלתי שיסייע להם לקדם את המטרות והיעדים שהציבו לעצמם".

כאמור, את החסכונות עבור הילדים ניתן לפתוח באופן עצמאי או בקופות גמל או בבנקים. מהנתונים עולה כי במסגרת קופות הגמל 'אלטשולר שחם' היא הפופולארית ביותר, אחריה בסדר יורד: 'פסגות', 'הראל', 'מיטב דש', 'מנורה מבטחים' ו'מגדל'. סוגרות את הרשימה: 'אקסלנס נשואה', 'אינפיניטי' ו'קל גמל'. במסגרת החסכונות בבנקים, בנק הפועלים הוא הפופולארי ביותר בקרב ההורים ולאחר מכן: 'בנק לאומי', 'בנק מרכנתיל' ו'בנק דיסקונט'. סוגרים את הרשימה: 'בנק אוצר החייל', ה'בנק הבינלאומי' ו'בנק מסד'.