התפרסמה הסקירה השנתית של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2008


תאריך פרסום: 24.06.2009

הסקירה מציגה את פעילות המוסד לביטוח לאומי ב-2008 בתחומי המדדים החברתיים, בתחומי הקצבאות והגמלאות ומערכת הגבייה. הסקירה נערכה על-ידי עובדי מנהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי.

בפרק הראשון של הסקירה מוצגת תמונה של המצב החברתי בישראל, כשהדגש הינו על המפנה לרעה שהחל בשלהי 2008 בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, לאחר חמש שנות צמיחה רצופות שנתנו את אותותיהן בעלייה ברמת החיים הכללית אם כי לא במידה שוויונית. ב-2008  גדלו תשלומי הגמלאות בשיעור ריאלי של 1.4% אך במונחים של אחוזי תוצר הם נותרו כמעט ללא שינוי. גם הגבייה של הביטוח הלאומי (באחוזי תוצר) נותרה ב-2008 כמעט ללא שינוי. בפרק מוצגת גם תמצית של ניירות עמדה אחדים שנכתבו בידי מינהל המחקר והתכנון במהלך השנה בנושאים שונים. ניירות העמדה כוללים ניתוח והצעות מדיניות יזומות בנושאים הקשורים למדיניות החברתית והביטחון הסוציאלי. בחלקו השלישי של הפרק הראשון יש ניתוח ונתונים מסכמים על פעילות המוסד בתחומי התקציב, הגבייה והגמלאות.

הפרק השני דן בממדי העוני והפערים החברתיים. הפעם מושם דגש על השוואה בינלאומית של המצב החברתי במדינות ה-OECD ובישראל, כפי שהם משתקפים במדדים שונים כמו ההוצאה הממשלתית לרווחה בחלוקה לסוגי גמלאות ולסוגי אוכלוסיות, מדדי עוני לקבוצות אוכלוסייה שונות ומדדי אי-שיוויון. הממצאים מראים כי על אף השיפור שחל במצב החברתי בישראל בין 2005 (שנת ההשוואה) לבין 2008, המדדים החברתיים של ישראל מצביעים על מיקום נחות של ישראל בהשוואה לממוצע של מדינות ה-OECD. עיבוד מיוחד שנעשה בכלים מתחום כריית מידע (data mining) ממקד את תת האוכלוסיות המתאפיינות בשיעורי עוני גבוהים או נמוכים במיוחד.

פרק נוסף סוקר את ההתפתחויות קצרות הטווח וארוכות הטווח במערכת הגבייה של הביטוח הלאומי, והפרק הרביעי מציג בפירוט את ההתפתחות בענפי הגמלאות השונים, שהם לב הפעילות של הביטוח הלאומי.

כדי להבטיח נגישות מירבית של הציבור הרחב בישראל ובעולם למידע המופיע בסקירה, היא מתורגמת זו השנה השנייה כולה לאנגלית ותמציתה לערבית – באינטרנט וכן במהדורה מודפסת.

הסקירה השנתית לשנת 2008.