הביטוח הלאומי יחלק את כספי ביטוח בריאות לפי מפתח חדש


תאריך פרסום: 28.10.2010
עם החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 1995, המוסד לביטוח לאומי גובה את דמי ביטוח בריאות מהציבור ומעביר את הכספים לקופות החולים. בסה"כ מועברים לקופות החולים כ-28 מיליארד ₪ בשנה, (כולל כספי השלמת המדינה לסל ביטוח בריאות) והם מחולקים על פי מפתח חלוקה שמתעדכן מדי חודש.

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לאחרונה תיקון בנוסחת חלוקת כספי דמי בריאות בין קופות החולים, שייכנס לתוקפו ב-1 בנובמבר. הקצאת הכספים התבצעה עד כה לפי מפתח חלוקה המחושב בהתאם למספר המבוטחים המשוקלל בכל קופה ובהתייחסות לגילאי המבוטחים,  מעתה על פי הנוסחה החדשה יינתן בנוסף משקל יתר למבוטחים קשישים, לנשים בגיל הפוריות, ולמקום היישוב של המבוטח- מרכז או פריפריה.

מחישובים שנערכו במינהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי עולה כי בעקבות השינוי קופת חולים כללית מגדילה את חלקה בתקציב הבריאות ב-  0.22%  לעומת חלקה על פי הנוסחה הקודמת. לעומת זאת קופת חולים לאומית מפסידה כ- 0.02% , מכבי מפסידה 0.05% ומאוחדת 0.14%. המשמעות הכספית של השינוי היא עליית חלקה בתקציב של קופת החולים הכללית, שתזכה בתקציב נוסף של כ- 60 מיליון ₪ בשנה, לעומתה שאר קופות החולים יפסידו כספים. קופ"ח  מאוחדת תפסיד כ- 40 מיליון ₪ בשנה, מכבי תפסיד 15 מיליון ₪ בשנה והלאומית תפסיד כ- 5 מיליון ₪ בשנה.

בנובמבר 2010 תקבל איפה קופת חולים כללית 56.7% מכספי הגבייה לדמי ביטוח בריאות, קופ"ח מכבי תקבל  23.1%, קופ"ח מאוחדת תקבל 11.5%, וקופ"ח לאומית תקבל 8.6% מהכסף.

מנכל"ית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני מסרה שהחל מחודש ינואר 2010 יש למבוטחים אפשרות לעבור בין קופות החולים בשישה מועדים בשנה. יש לציין שמספר המעברים בין הקופות בשנה מוגבל, והחוק מאפשר היום לעבור בין הקופות עד פעמיים בשנה.

במהלך שנת 2010 נרשמו כ- 117 אלף מעברים של מבוטחים בין קופות החולים, בעקבות המעברים קופת חולים מכבי גדלה ב-9,510 מבוטחים, לעומת זאת קופ"ח כללית הפסידה 4,060 מבוטחים, קופ"ח מאוחדת הפסידה כ- 2,940 מבוטחים, וקופ"ח לאומית הפסידה 2,510 מבוטחים. 

כמו כן, מינהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי מוסר היום נתונים מעודכנים על התפלגות 7.5 מיליון המבוטחים לפי חוק ביטוח בריאות בין קופות החולים השונות:

3.9 מיליון מבוטחים בקופת חולים כללית

1.9 מיליון מבוטחים בקופת חולים מכבי 

1 מיליון מבוטחים בקופת חולים מאוחדת

0.7 מיליון מבוטחים בקופת חולים לאומית