יום הזיכרון תשפ"א - נתונים על חללי פעולות האיבה


תאריך פרסום: 12.04.2021
​לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה מוסר הביטוח הלאומי שמספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה, ה' באייר תש"ח, ועד היום הוא 3,158  מספר זה כולל גם 120 אזרחים זרים, שנהרגו בפיגועים בארץ ו-100 ישראלים שנספו בחו"ל.

בשנה החולפת, מיום הזיכרון האחרון נהרגו שני אזרחים בפעולות איבה:
אסתר הורגן, ז"ל, נהרגה בפעולת איבה ביער ריחן בשומרון, ב-20/12/2020
הרב שי אוחיון, ז"ל, נהרג בפעולת איבה בצומת סגולה, ב- 26/8/2020

פיגועי האיבה הותירו 3,262 יתומים בהם 121 יתומים משני ההורים, 800 אלמנים ואלמנות ו-975 הורים שכולים, שחיים עמנו היום.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי מסר: "משפחות חללי ונפגעי פעולות האיבה הפכו, במציאות הישראלית, לחלק ממשפחת הביטוח הלאומי. אגפי נפגעי פעולות האיבה והשיקום, רואים חשיבות מוסרית ולאומית בזכות ללוות, לסייע ולהקל ולו במעט, את ההתמודדות עם האסון שפקד אותם ושהצלקות שלו לא יגלידו לעולם.

כחלק ממחויבותנו הציבורית, בכוונתנו לקדם השנה את הנחת אבן הפינה להקמת היכל הנצחה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל".

עוד הוסיף המנכ"ל כי בשנת 2020  אגף נפגעי איבה בביטוח הלאומי שילם כ-590 מיליון ₪ קצבאות ותגמולים לאלפי נפגעי איבה ולמשפחות החללים, זאת בנוסף לפעילות עצומה בתחום השיקום, המסייעת לנפגעים לפלס את הדרך למימוש עצמי והעצמה אישית.

הביטוח הלאומי, במסגרת אחריותו על הטיפול בנפגעי איבה ובמשפחות החללים, עוסק כאמור גם בהנצחת החללים. אתר ההנצחה באינטרנט "לעד" מביא את סיפור חייהם ומותם של 4,176 חללים שנספו בפעולות איבה מאז ימי ראשית הציונות ועד היום (משנת 1860). באתר ניתן להדליק נר "יזכור", לכתוב הקדשה אישית לחללים ולשתף ברשתות החברתיות.

גם השנה המשכנו בתהליך האיתור והתיעוד של מקום קבורת החללים בבתי העלמין (מס' גוש וחלקה), עד כה אותרו ותועדו 3,440 קברים של חללי פעולות איבה.

הביטוח הלאומי בשיתוף פעולה עם תנועות הנוער בישראל מארגנים מבצע מיוחד במסגרתו רכזי ומדריכי תנועות הנוער מבקרים בימים אלו בבתי העלמין ברחבי הארץ, מניחים דגל ומדליקים נר זיכרון על קברי חללי פעולות האיבה בשם הביטוח הלאומי ותנועות הנוער.

האירוע לזכרם של חללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה "שירים לזכרם" יתקיים במשכן הכנסת בערב יום הזיכרון בשעה 21:15. האירוע יתקיים במסגרת מצומצמת וישודר בערוצי הטלוויזיה.

שמות חללי פעולות האיבה ישודרו בערב יום הזיכרון, יום שלישי 13.4.2020 משעה 14.30 ועד 19.00 בערב, באפיק 26 בטלוויזיה ובערוץ 11 "כאן".

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה יתקיים ביום הזיכרון, ב' באייר תשפ"א, 14.4.2021, בהר הרצל בשעה 13:00 ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה. הטקס יערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון ובהשתתפות מצומצמת של המשפחות השכולות, המותנת בהרשמה מראש.

הטקס מאורגן על ידי מרכז ההסברה - המטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים, הביטוח הלאומי, הארגון היציג לנפגעי פעולות איבה וצה"ל.