דמי לידה לנשים בהריון שהוצאו לחל״ת בעקבות משבר הקורונה


תאריך פרסום: 04.01.2021
שר האוצר, ישראל כץ ומנכ״ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר סיכמו לאחר דיונים במהלך הלילה שנשים בהריון יקבלו דמי לידה  למרות שלא עבדו במשך 10 חודשים.

נכון להיום, החוק קובע שאישה שאינה עובדת לאורך זמן, והפסיקה לעבוד בטרם כניסתה להריון - אינה זכאית לדמי לידה.
בעקבות משבר הקורונה, נשים רבות הוצאו לחל״ת (יותר מגברים), ואינן עובדות מאז תחילת המשבר.
במהלך זמן זה, הן נכנסו להריון ומקבלות דמי אבטלה.
לפי החוק, כדי לקבל דמי אבטלה - יש חובה להיות זמין ופנוי לעבודה. אך במקביל, לפי חוק עבודת נשים, אסור להעסיק אישה בתקופת הלידה וההורות (חופשת לידה), ועל כן גם דמי אבטלה לא ניתן לשלם בתקופה שלאחר הלידה.
הדבר נכון לנשים וגברים שיוצאים לחופשת לידה.

הביטוח הלאומי ושר העבודה והרווחה ח"כ איציק שמולי פנו לממשלה על מנת להביא לתיקון החוק לפני שהממשלה מתפזרת והכנסת לא תתכנס שוב להעברת חוקים, ולאפשר לנשים שיצאו לחל״ת, לא להיפגע פעם נוספת, ולשלם להן דמי לידה, כיוון שהן לא בחרו להיות מובטלות, אלא הגיעו למצב זה מכורח המציאות של הקורונה.

מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי מדובר בכ-500 נשים בכל חודש - שלא עבדו, ולו יום אחד לאורך ההריון.
על הפרק עמדו 2 חלופות:
  • הראשונה, להמשיך לשלם להן דמי אבטלה - שהם באופן משמעותי נמוכים יותר מהשכר.
  • החלופה השנייה - לשלם להן דמי לידה שמהווים תשלום מלא של השכר שאותו קיבלו לפני שייצאו לחל״ת.
כאמור, לאחר דיונים במשרד האוצר, יחד עם נציגי אג״ת, מנכ"ל הביטוח הלאומי ושר האוצר הוחלט כי הנשים לא ייפגעו, והן יקבלו דמי לידה מלאים לכשילדו.

שר האוצר, ח"כ ישראל כ״ץ: אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה בזמן הקורונה.
הסיוע לנשים שילדו החל מחודש ינואר חיוני ומוצדק, ויסייע ליולדות בקיום המשפחה המורחבת.
מגפת הקורונה יצרה אתגרים כלכליים רבים לאזרחי מדינת ישראל, וכפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, גם את הנשים היולדות שזכאיות למלוא הסיוע. נמשיך לטייב ולשפר את רשת הביטחון ככל שיהיה צורך, ולסייע לכלל הציבור עד להתגברות מלאה על המחלה וחזרה לשגרה.

שר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי: ״מברך על ההסכמות שהושגו הלילה בינינו ובין משרד האוצר, שימנעו פגיעה לא מידתית באלפי נשים יולדות שפוטרו או הוצאו לחל״ת ויאפשרו את תשלומי דמי הלידה כסדרם בתקופת הקורונה. נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה. תודתי לשר האוצר ולמנכ"ל הביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה.

מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי:״במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים. בשל החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסויימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר.
עובדי הביטוח הלאומי פוגשים מידי יום את הציבור ונחשפים למצוקות שאיתן הוא מתמודד כתוצאה מהמשבר.
האבסורד הפעם הלם בנשים שנמצאות בהריון במהלך תקופת החל״ת הממושכת שנכפתה עליהם.
בסופו של יום, בתוך ימים ספורים מצאנו אוזן קשבת, שותפות ואחריות ציבורית ובעצה אחת סיכמנו לתקן את החוק, ובכך למנוע את העוול שהיה נוצר אלמלא כן. כל המעורבים בנושא הוכיחו מעל לכל ספק שכל עוד הנר דולק, אפשר למגר את החושך, אין הרגשה טובה מזו !