הרחבת הזכויות למובטלים


תאריך פרסום: 17.03.2009
על רקע העלייה החדה בשיעור האבטלה במשק: פריצת דרך בסיוע למובטלים

נחתם הסכם בין הביטוח לאומי ומשרד האוצר המרחיב את רשת הביטחון לדמי אבטלה

הרצוג: "זו הבשורה הראשונה האמיתית לאזרחים רבים המצויים בעיצומו של הנחשול הגדול של האבטלה"

על רקע הגידול החד במספר המובטלים, חלה פריצת דרך משמעותית בסיוע לבלתי מועסקים. הסכם שנחתם אתמול (יום ב') בין המוסד לביטוח לאומי ומשרד האוצר מרחיב את רשת הביטחון לדמי האבטלה.

כזכור לפני מספר חודשים הציגו שר הרווחה והשירותים החברתיים, יצחק הרצוג, ומנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, תוכנית רחבה להתמודדות עם המשבר הכלכלי והשלכותיו תוך שימת דגש על מתן מענה לעלייה החדה במספר המובטלים.

אישור התוכנית התעכב במשך מספר חודשים. אולם, בעקבות מאמצים אינטנסיביים של מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי וצוותה אל מול האוצר והתערבותו העיקשת של השר יצחק הרצוג, אשר פנה לשר האוצר בנושא – חלה האצה ונפתחה הדרך לאישור המהלך.

אחד ממרכיבי התוכנית העיקריים, שאושר אתמול בחתימת ההסכם, מתמקד בהוספת תקופת אכשרה מקוצרת לפיה יוכל מובטל שצבר 9 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים, להיות זכאי לדמי אבטלה. הדבר יוביל לכך שמספר גבוה יותר של מובטלים  יהיה זכאי לדמי אבטלה, לעומת המצב הקיים, שכן עד עתה היו זכאים לדמי אבטלה רק מובטלים, אשר צברו 12 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים. עוד נקבע, כי ההסכם יכנס לתוקף במועד בו יעמוד שיעור הבלתי מועסקים במשק על  7.5% ומעלה מזה. יודגש כי לאחרונה העריכו במוסד לביטוח לאומי כי בעקבות הזינוק במספר הבלתי מועסקים במשק בחודשים האחרונים קיים צפי להגיע לרמה של 7.5% כבר ברבעון השני של שנת 2009.

בנוסף,  אושר מהלך לפיו יתווספו עד ארבע שעות סיעוד לקשישים שמעסיקים עובד ישראלי זאת במטרה לעודד העסקתם של עובדים ישראלים בתחום הסיעוד. החלטה זו תביא גם ליצירת מקומות עבודה ותאפשר שילוב מובטלים בענף הסיעוד.

שר הרווחה והשירותים החברתיים, יצחק הרצוג, ברך על ההסכם וציין כי הוא תולדה של מאמץ והסכמה של כלל הצדדים לפעול מתוך מחויבות לסייע לציבור העובדים ולחיזוק המשק ושוק העבודה בתקופה קשה זו. לדבריו: "זו הבשורה הראשונה האמיתית לאזרחים רבים המצויים בעיצומו של הנחשול הגדול של האבטלה. ההתמודדות עם האבטלה חייבת להיות אתגר מרכזי בפתחה של הממשלה החדשה. הנתונים הקשים שכולנו עדים להם מידי יום המצביעים על המשך מגמת הפיטורים במשק חייבו לעשות מעשה. אני מאמין שהסכם זה יסייע לחלק מציבור גדול, הנמצא בחרדה ואי ודאות, להתמודד עם השלכותיו של המשבר הכלכלי שפקד את המשק בישראל".

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני אומרת: "ביטוח אבטלה מיועד לשמש כלי חשוב ועיקרי בעתות משבר כלכלי.

הסיוע הניתן בתכנית זאת למובטלים הינו בעל חשיבות רבה כיוון שלמשבר יש השלכות לא רק על הפרט אלא גם  השלכות חברתיות משמעותיות ביותר.

אנו בביטוח הלאומי עוקבים אחר המצב  כדי לגבש כלי סיוע נוספים בהתאם להתפתחות המשבר ולמשכו. אין ספק שיש להתאים את כלי הסיוע למצב המתהווה".

על פי הערכות המוסד לביטוח לאומי, העלייה המדאיגה בתביעות לדמי אבטלה בחודשים האחרונים מאפיינת גם את חודש מרץ 2009. כזכור, בחודש פברואר 2009 התקבלו בסניפי הביטוח הלאומי כ- 20,000 תביעות חדשות לדמי אבטלה, גידול של כ-60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.