הביטוח הלאומי גבה 43.2 מיליארד ש"ח דמי ביטוח בשנת 2009- ירידה ריאלית של % 1.4 בגבייה


תאריך פרסום: 27.01.2010

 מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי אסתר דומיניסיני מסרה היום שהביטוח הלאומי גבה בשנת 2009 דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בסכום של 43.2 מיליארד ש"ח, כולל  2 מיליארד ש"ח שיפוי האוצר (דהיינו, תשלום דמי הביטוח במקום המעסיקים והעצמאים) זוהי וירידה ריאלית של  1.4%, ועלייה נומינלית של 1.9%.  

מנתוני מינהל המחקר והתכנון עולה עוד כי גביית דמי הביטוח הלאומי מהציבור הסתכמה ב- 41.2 מיליארד ש"ח, כולל גביית דמי ביטוח בריאות שהסתכמה ב - 15 מיליארד ש"ח, ירידה ריאלית של  % 3 (דמי ביטוח הבריאות מועברים עפ"י החוק לקופות החולים).

הגבייה מציבור השכירים ירדה במונחים ריאליים  ב-2.1% לעומת הגבייה בשנת 2008, והיא נובעת מירידה של 3% בנפח השכר הריאלי במשק - כלומר ירידה במספר המועסקים ובשכר הממוצע .

הגבייה מציבור השכירים ירדה כאמור ירידה ריאלית של 2.1% אבל עלתה עלייה נומינלית של 1.2%, יש לציין שבשל שינויי החקיקה בגבייה מציבור השכירים חלו שתי מגמות סותרות שקיזזו הדדית את ההשפעה שלהן על סכומי הגבייה.  מחד, הייתה הפחתת דמי ביטוח למעסיקים במשך שמונה חודשים, אך מאידך,בשליש האחרון של השנה החזירו את שיעור דמי הביטוח למעסיקים לרמה של 2008, ובנוסף הוכפלה התקרה לתשלום דמי ביטוח.

הגבייה מציבור העצמאיים והלא שכירים עלתה במונחים ריאליים ב- 2.9% ובמונחים נומינאליים  ב-5.1% למרות המשבר הכלכלי .

עוד הוסיפה ואמרה המנ"כלית, אסתר דומיניסיני, שהביטוח הלאומי עמד יפה ביעדי הגבייה של השנה החולפת, שהייתה שנה קשה למגזרים רבים במשק, הגבייה היתה גבוהה מהתחזית, והירידה שנרשמה בגבייה היתה מתונה מהצפוי.  עוד הוסיפה, שהישגי הגבייה מציבור הלא שכירים בשנה החולפת, נובעים גם מפעולות יזומות שננקטות על ידי אגף הגבייה והסניפים, להקטנת החובות ולהעמקת הגבייה, וההישגים מצביעים שוב על יעילות מנגנון הגבייה של הביטוח הלאומי.