ירידה חדה של 24% בתביעות החדשות לדמי אבטלה במחצית הראשונה של השנה


תאריך פרסום: 05.07.2010

במחצית הראשונה של שנת 2010 נרשמה ירידה חדה של 24% בתביעות החדשות לדמי אבטלה שהוגשו בסניפי הביטוח הלאומי, וירידה של 9% בסך כל התביעות, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בחודש החולף, יוני 2010, נרשמה יציבות במספר התביעות החדשות, בחודש זה הוגשו למוסד 14,600 תביעות חדשות בניכוי גורמים עונתיים. נתון התואם את היציבות בשיעור האבטלה במשק כפי שפורסם על ידי הלמ"ס, לפיו שיעור האבטלה במשק בחודשים מרץ ואפריל היה יציב ועמד על 6.9% מכוח העבודה. במספר תביעות ההמשך נרשמה ירידה של אחוז אחד לעומת החודש הקודם, ובסה"כ אושרו 60 אלף אישורי המשך למרות הארכת התקופה המרבית לדמי אבטלה.

שר הרווחה, יצחק הרצוג, אומר כי: "למרות הירידה העקבית בתביעות לדמי אבטלה, לה אנו עדים בחצי השנה האחרונה,  עדיין שיעור המובטלים במשק גבוה. עם זאת אנו מתמודדים כל העת בין היתר באמצעות חבילת צעדים שגיבשנו בחודשים האחרונים לצד תוכנית הסיוע למשפחות מובטלים באמצעות קואוצ'רים. בנוסף, התיקון שהובלתי אתמול בועדת שרים לחקיקה, שיאפשר למובטלים לא לאבד את זכאותם לדמי אבטלה גם בתקופה הראשונה בחיפשום אחר עבודה, נותנים מענה ולו גם חלקי, למצוקת המובטלים ובני משפחותיהם בשעת המשבר הכלכלי".

כזכור בעקבות המיתון במשק, הופעל החל בחודש דצמבר 2009 הסכם המאפשר להאריך את התקופה המרבית לתשלום דמי אבטלה למובטלים צעירים, (הסכם שתוקפו יפוג בסוף שנת 2010).
מנכל"ית הביטוח הלאומי אסתר דומיניסיני מסרה היום כי בידי הביטוח הלאומי נתונים ראשונים לגבי ההסכם לפיהם רק ממחצית המובטלים הצעירים מיצו את זכאותם לתקופה המרבית, וכל היתר חזרוו לשוק העבודה לפני תום סיום הזכאות. "הממצאים מלמדים כי המבוטחים מעוניינים לקבל דמי אבטלה כמה שפחות ימים ולהשתלב בשוק העבודה מהר ככול האפשר". עוד הוסיפה המנכל"ית שהיא מברכת על קבלת ההצעה של הביטוח הלאומי לתיקון חוק האבטלה, ע"י וועדת השרים לענייני חקיקה, לפיה 90 הימים הראשונים לאבטלה, כלומר מיום שהמבוטח הפסיק לעבוד ועד רישומו לראשונה בלשכת שירות התעסוקה כמובטל, לא ייחשבו במניין הימים לקביעת תקופת האכשרה המזכה בדמי אבטלה. וכך מי שבחר בסמוך לסיום עבודתו לחפש עבודה מבלי להירשם בשירות התעסוקה כמובטל, לא ייפגע. דומיניסיני אומרת "שאין ספק שהצעד הזה יעניק מוטיבציה נוספת לחפש עבודה ורק לאחר מכן לפנות לשירות התעסוקה ולביטוח הלאומי".