בחודש דצמבר הייתה ירידה של 4% במספר המפוטרים החדשים שהגישו תביעות לדמי אבטלה


תאריך פרסום: 04.01.2010

בחודש דצמבר 2009 הוגשו בסניפי הביטוח הלאומי כ-15,400 תביעות חדשות לדמי אבטלה, לעומת 16,000 תביעות חדשות בחודש הקודם, זוהי ירידה של 4%.

גם במספר הכולל של  התביעות (כולל תביעות המשך מחודשים קודמים), ניכרת ירידה.

בחודש דצמבר היו כ-86,000 מקבלי דמי אבטלה לעומת 89,500 בחודש הקודם, ירידה של כ-2%.

יש לציין שהמחצית השנייה של שנת 2009 התאפיינה במגמת ירידה מתמשכת במספר התביעות לדמי אבטלה, מכ-97 אלף תביעות ביוני 2009 לכ-86 אלף תביעות בדצמבר 2009. מגמה זו הפוכה מהמגמה ששלטה במחצית הראשונה של השנה, אז נרשמה עלייה מכ- 70 אלף בסוף שנת 2008 לכ-97 אלף ביוני 2009.

מגמות אלה תואמות את השינויים באינדיקטורים הכלכליים, כפי שפורסמו ע"י הלמ"ס.

בתחילת השנה היו ירידות חדות ברוב האינדיקטורים ואילו בחודשים של השנה היתה עלייה יפה  בייצוא הסחורות, בייצור התעשייתי, מסחר ויבוא חומרי הגלם.

יודגש כי למרות מגמת הירידה במהלך המחצית השנייה של 2009 לעומת המחצית הראשונה, הרי שבסך הכול בשנת 2009 חלה עלייה של כ-50% בסך כל התביעות לדמי אבטלה, ועלייה מתונה יותר של 34% בתביעות של המפוטרים החדשים לעומת שנת 2008.

שר הרווחה והשירותים החברתיים, יצחק הרצוג, מדגיש כי הוא צופה שתוספת בימי האבטלה וההקלות למובטלים, במיוחד לצעירים שבהם, אשר נכנסו לתוקפן בתחילת שנת 2010, יאפשרו למובטלים רבים, שטרם הצליחו להשתלב בשוק העבודה להשתלב מחדש במסלול תעסוקתי. תוכניות אלו מצטרפות לתוכניות נוספות שיפעיל משרד הרווחה ובראשן תוכנית הקואוצינג' למשפחות הנמצאות במצוקה כלכלית. מדובר בהדרכה לניהול משק הבית למשפחות הנמצאות במערכת הרווחה.

"למרות הנתונים המעודדים בדבר הירידה במספר דמי האבטלה, נמשיך לפעול כדי להקל ככל שניתן על אלו שנפלטו משוק התעסוקה, דבר אשר גרר אחריו משבר משפחתי, אישי ונפשי קשה. אני רואה את הסיוע למובטלים כסמן מרכזי בעבודת משרדי ואני מציע שלא לנוח על זרי הדפנה  ולהכריז על יציאת המשק מהמיתון. למדינת ישראל יש חובה מוסרית כלפי אלפי אזרחים שמבחינתם השתלבות בעבודה היא צורך חיוני לנהל שגרת חיים סדירה", אומר השר הרצוג.

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני אומרת ש"המוסד לביטוח לאומי הצליח להתמודד עם המשבר הכלכלי ע"י העברת שני תיקוני חוק חשובים שחוקקו במהלך המשבר עצמו, ושהקלו על אוכלוסיית המובטלים. שינויים אלה מקלים את תנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה וכן מאריכים את תקופת תשלום דמי אבטלה".

"אני מקווה" מוסיפה המנכ"לית "שמגמת השיפור של המצב הכלכלי אכן תימשך, אולם מכל מקום הביטוח הלאומי עומד על המשמר ונכון להתמודד בזמן עם זעזועים כלכליים במשק שפקדו אותנו בשנה האחרונה".