הקלות לילדים נכים בזימון לוועדות רפואיות


תאריך פרסום: 22.12.2009
"ילד נכה לא יוזמן לוועדה רפואית יותר מ- 3 פעמים עד הגיעו לגיל 18"

"יורחבו סוגי המחלות והליקויים בהם הוועדות הרפואיות יקבעו נכות לילדים ללא זימונם לוועדה אלא על סמך מסמכים רפואיים בלבד"

כך אמרה מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי גב' אסתר בהודיעה על שינויים ושיפורים מקיפים בנושא זימון לוועדות רפואיות של ילדים נכים, שיפורים שיכנסו לתוקפם בעוד כ-10 ימים (ינואר 2010). כיום, מוזמנים ילדים נכים לוועדות רפואיות לעיתים קרובות מדי וההקלות שייכנסו לתוקפן יביאו לשינוי מצב זה.

לילדים עם ליקויים רפואיים ותפקודיים חמורים כמו מחלות שריר ניווניות או ילדים בעלי פיגור שכלי קשה עם תלות מוחלטת בעזרת הזולת או ילדים עם ליקוי ראייה מלא, תיקבע נכות צמיתה ללא זימונם אלא על סמך מסמכים רפואיים, עד עתה זומנו ילדים אלה לוועדות רפואיות אחת ל- 3-4 שנים.

הוועדות הרפואיות יוכלו לקבוע נכות רפואית זמנית לילדים ללא צורך בנוכחותם בוועדה, אלא על סמך מסמכים רפואיים שימסרו על ידי הורי הילדים כמו לדוגמא: ילדים הסובלים ממחלה ממארת או ילדים שעברו השתלה או שמטופלים בדיאליזה.

עוד שיפור שיכנס לתוקף הינו, שילדים עם מחלות מסוימות אשר נקבעה להם נכות זמנית לשנה, תוארך להם תקופת הנכות לשנה נוספת בהסתמך על מסמכים ללא זימונם, במידה שניתן לקבל החלטה על פי אותם מסמכים. 

עוד אומרת דומיניסיני, "הקלות אלו הן שלב ראשון ברוויזיה מקיפה המתוכננת, בכל מערך הוועדות הרפואיות והתחלת הטיפול דווקא אצל ילדים נכים הינה עקב הרגישות הרבה הכרוכה בבדיקות  ילדים אלה וכדי להימנע ככל האפשר מזימונים תכופים ולעיתים מיותרים של הילדים".

כיום,  מתקיימות כ – 10,000 ועדות רפואיות בשנה לצורך קביעת נכויות זמניות ואנו מקווים שכבר ב – 2010 ירד המספר ב – 1/3 ויחסכו לילדים כ – 3,500 ועדות, מה שיקצר את משכי זמן הטיפול וייעל את השירות.

כ– 30,000 ילדים מקבלים כיום קצבת ילד נכה וגובה הקצבה המלאה עומד על כ– 1,940 ₪ בחודש.