שר העבודה והרווחה הכריז על רפורמה בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי


תאריך פרסום: 29.08.2017
שר העבודה והרווחה חיים כץ מקדם רפורמה בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי לקיצור משך זמן הטיפול ולשיפור הבקרה על איכות המענים.

במסגרת הרפורמה:

  • יוקמו שבעה מרכזי ועדות רפואיות ברחבי הארץ
  • דרגת הנכות תקבע עד פרק זמן של חודשיים מיום הגשת התביעה במקום חצי שנה בממוצע 
כך הודיע לפני זמן קצר השר חיים כץ במסגרת ועידת המשפט השישית של לשכת עורכי הדין.

במטרה לטייב את הליך מיצוי הזכויות, שר העבודה והרווחה חיים כץ הנחה את מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, רמי גראור, לבחון מחדש את מבנה הוועדות רפואיות, כאשר היעד הראשוני הינו קיצור משמעותי של משך ההמתנה לקביעת אחוזי הנכות.

קיצור זמן ההמתנה יתאפשר באמצעות הקמה של שבעה מרכזי ועדות רפואיות בפריסה ארצית, תוך יצירת נוהל עבודה אחיד, בשונה מהמצב כיום שבו לכל סניף מערך שונה לטיפול בתביעות.

בארגון המחודש, יקבעו מדדים אחידים למשך זמן התגובה, כך למשל אחד היעדים הינו לקבוע מתן תגובה בדבר זכאות לדמי פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה שיעמוד על שבוע אחד בלבד מיום הגשת התביעה, כאשר דרגת אחוזי הנכות תיקבע בפרק זמן שבין חודש לחודשיים.

כל הצעדים יתאומו עם ועד העובדים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: ״היום התהליך לקבלת קצבת נכות הוא עונש, מערך הוועדות הרפואיות סובל מאינפלציה ניהולית, אי ראייה כוללת וחוסר אחידות בין הסניפים בכל הנוגע לאופן הטיפול בבקשות האזרח, התהליך לא מדיד ולכן זמן התגובה לא סביר. אנחנו יוצאים למהלך לשיפור היעילות וחווית השירות במטרה להקל בסחבת הבירוקרטית במיצוי הזכויות של אזרחי ישראל״.

בשנתיים האחרונות הוקמו ארבעה סניפי יד מכוונת ברחבי הארץ, שתפקידם לייעץ לאזרח ולהכינו לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, ללא כל עלות, ובנוסף הליך התביעה עבר דיגיטציה, כך שאת מרבית התביעות ניתן להגיש באופן מקוון. צעדים אלו הקלו משמעותית במימוש זכויות בנושא הנכות.