אפקט ביטול תוכנית ויסקונסין: גידול משמעותי במספר התביעות להבטחת הכנסה


תאריך פרסום: 11.07.2010
במהלך החודשיים מאי ויוני 2010, שחלפו מאז סיום התוכנית "אורות לתעסוקה" (תוכנית ויסקונסין) נצפתה עלייה משמעותית במספר התביעות החדשות והחוזרות בסניפי הביטוח הלאומי בהם הופעלה התוכנית, בהשוואה לממוצע בשנה שקדמה להפסקת התוכנית, ובהשוואה לסניפים בהם לא הופעלה התוכנית.

בחודשים מאי ויוני האחרונים, נרשמה עלייה חדה של 34% במספר התביעות החוזרות להבטחת הכנסה בסניפים בהם הופעלה התוכנית לעומת עלייה של כ- 5% בסניפים בהם לא הופעלה התוכנית.

במספר התביעות החדשות שהוגשו בסניפים בהם התקיימה התוכנית נרשמה בחודש מאי עלייה של 9%, בעוד שבמספר התביעות החדשות בשאר הסניפים, נרשמה ירידה של 12%. בחודש יוני נרשמה עלייה של 6% במספר התביעות החדשות בסניפים בהם התקיימה התוכנית, לעומת יציבות בשאר הסניפים בהשוואה לממוצע השנה הקודמת. (מדובר בתביעות של מבוטחים שלא קבלו בעבר גמלת הבטחת הכנסה).

גידול מובהק חל גם במספר התביעות החדשות והחוזרות של דורשי העבודה בלבד אשר בהם ובבעלי השכר הנמוך התמקדה התוכנית, (מדובר בפלח העיקרי של תובעי הבטחת הכנסה). בעוד שבסניפים בהם לא הופעלה התוכנית נצפתה בחודש מאי ירידה של 21% בתביעות להבטחת הכנסה, בסניפים בהם הופסקה התוכנית, חלה בקרב קבוצה זו עלייה של 1%, בהשוואה לממוצע בשנה שטרם הפסקת התוכנית.

מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, מסרה שהנתונים שבידינו עדיין ראשוניים ולא מאפשרים לנתח את כלל ההשלכות של סגירת התוכנית על הציבור.
יחד עם זאת הנתונים מצביעים על מגמה מדאיגה של גידול במספר הפונים לקבלת הבטחת הכנסה, וסביר שחלק מהגידול נובע מכך שאנשים הפסיקו לעבוד בעקבות הפסקת התוכנית והפסקת התמריצים תומכי העבודה שקבלו במסגרת התוכנית כמו: מימון מסגרות לילדים ומימון נסיעות לעבודה.