פורסם מכרז חדש - "בית חכם" שיסייע בהשגחה על קשישים סיעודיים


תאריך פרסום: 29.06.2017
בביטוח הלאומי מפתחים שירות חדשני ומתקדם עבור אזרחים ותיקים הזכאים לגמלת סיעוד - השגחה המבוססת על אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שיסייעו בהשגחה על הזקן הסיעודי בסביבתו הביתית. שר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ: "מתוך רצון לייעל את השירות הקיים, אנו נצא לפיילוט ובמסגרתו נשלב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיורידו את התלות בין קריאה אקטיבית לעזרה לבין זיהוי מצב מצוקה"

השירות בא להחליף את השירות הקיים, של לחצני מצוקה שבו משתמשים 18 אלף מתוך 166 אלף זכאים לגמלת הסיעוד. והצפי הוא כי יהיה לו ביקוש גבוה יותר מלחצני המצוקה הקיימים.

החרדה הגדולה ביותר של קשישים ובני משפחתם היא שהזקן שנמצא לבד בביתו ייפול ולא יהיה מי שידע על הנפילה ויוכל להושיט לו עזרה, למרות שיש בביתו לחצן מצוקה.

השירות החדש יהיה מבוסס על מידע שייאסף ממספר חיישנים שיותקנו בבית הקשיש הסיעודי, ויהיו מחוברים למערכת מתוחכמת מאוד, שתשגר התראות למשפחה, באמצעות מסרונים ואפליקציה לטלפון חכם, ותאפשר גם את העברת המידע למוקד מאויש, שיוכל לשלוח עזרה ראשונה לבית הזקן. הכול מבלי לפגוע בפרטיות ובלי שימוש במצלמות.

לפי המכרז שפורסם, יותקנו בבית הקשיש החיישנים הבאים:
  1. לחצן מצוקה
  2. חיישן תנועה
  3. חיישן מיטה
  4. חיישן פתיחת מקרר
  5. חיישן דלת כניסה
  6. חיישן קופסת תרופות
  7. חיישני נפח
  8. גלאי עשן
  9. חיישן טמפרטורה


המערכת החכמה אליה יחוברו החיישנים, תוכל לזהות דפוסי התנהגות חריגים אצל הקשיש ולדווח עליהם בזמן אמת למשפחה או למוקד המיוחד. לדוגמה, אם הקשיש בדר"כ קם ממיטתו בבוקר ופותח את המקרר בשעה מסוימת והיום הוא עדיין לא קם, אם הזמן שלוקח לו ללכת את המסדרון יורד בהדרגתיות בתקופה האחרונה, אם הקשיש נמנע מלקיחת תרופות או אם הוא יצא מביתו באמצע הלילה.

לשם כך, יצאנו בימים אלו במכרז לבחירת ארבע חברות לאספקת השירות, מתוך כוונה שלכל אחת מהחברות תהיה יכולת לאספקת השירות על כול מרכיביו בפריסה ארצית, וכן ניסיון בהפעלת מוקד שירות נרחב הכולל מענה רפואי. כמו כן מן החברות נדרשת יכולת לתכנון, הקמה, התקנה ותחזוקה של האפליקציה למכשירי סלולר חכמים.

המכרז יהיה דו שלבי, ויכלול שלב פיילוט במסגרתו הביטוח הלאומי יזמין את כל הקשישים שמשתמשים כיום בשירות לחצן המצוקה להשתתף בניסוי, ובתמורה יקבלו את השירותים, הנוכחי והניסויי ללא תשלום.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "לאור העלייה בתוחלת החיים מצד אחד ורצון האזרחים הוותיקים להישאר בסביבתם הטבעית מצד שני, אנו מבצעים פיתוח והתאמה של שירותים שיאפשרו לפקח על מצבו הבריאותי של האזרח הוותיק ולוודא שאין מחסור בצרכיו הבסיסיים. לחצן המצוקה משמש פתרון טוב אך לא מקיף, מתוך רצון לייעל את השירות הקיים, אנו נצא לפיילוט ובמסגרתו נשלב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיורידו את התלות בין קריאה אקטיבית לעזרה לבין זיהוי מצב מצוקה".

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, רמי גראור, מסר שבביטוח הלאומי צופים שהשירות החדש ישפר מאוד את המענה שנותנת גמלת הסיעוד לקשישים, ויסייע למשפחות להתמודד טוב יותר עם הטיפול בבני המשפחה הזקנים הגרים בבית, וזקוקים לעזרה על מנת להמשיך ולגור בקהילה. עוד הוסיף, שעפ"י ההערכות שלנו, מעגל הקשישים שיבקשו להיעזר בו, יהיה גדול בהרבה ממספר המשתמשים כיום בלחצן מצוקה.

לצפייה במכרז לחץ כאן