הסקירה השנתית של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2011 זמינה באתר האינטרנט


תאריך פרסום: 21.08.2012
הסקירה השנתית של המוסד לביטוח לאומי ל-2011, המציגה את פעילותו בתחומי הגמלאות והגבייה ואת תמונת המצב הכלכלית חברתית ב-2011 זמינה באתר האינטרנט של המוסד.

ב-2011 עלו הגמלאות בכסף ובעין שמשלם המוסד לביטוח לאומי בשיעור ריאלי של 2.4% והגיעו ל-62.7 מיליארדי ₪, המהווים כ-7% מהתוצר המקומי הגולמי של ישראל. הגידול הריאלי נבע בעיקרו מהגידול במספר מקבלי הגמלאות והעליה הריאלית בחלק מהגמלאות, בעיקר קצבאות הזיקנה והשאירים וקצבאות הילדים. במקביל עלו תקבולי המוסד מגביית דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות ב-3.7% והסתכמו ב-51.1 מיליארד ₪: 31.2 מיליארד לענפי הביטוח הלאומי ו-17.4 מיליארד למערכת הבריאות. כתוצאה מזרמים אלה היה גם השנה עודף של כ-7 מיליארדי ש"ח בחשבון השוטף לפי חוק הביטוח הלאומי.

הסקירה מייחדת בפרק הראשון שלה ניתוח של הגורמים למחאה החברתית ששטפה בשנה זו את רחבי המדינה כולה, ומוצעים מהלכים שמאפשרים לצמצם את ממדי העוני והפערים הכלכליים מבלי לסכן את היציבות המקרו-כלכלית, קרי ללא הרעה בתחום הגירעון התקציבי. אחד האמצעים החשובים לכך הוא הכללת מדיניות הטבות המס, בין היתר אלה המוענקות באמצעות החוק לעידוד השקעות ההון המחולקות בצורה מאוד לא-שוויונית. בפרק זה מוצע דרוג של ההצעות השונות למדיניות חברתית לפי האפקטיביות שלהם בצמצום ממדי האי-שוויון הכלכלי. ממצאים עיקריים ממחקר ראשון מסוגו על ההתפתחות של הניידות בהכנסות מעבודה לאורך העשור שבין 1990 ל-2005  על בסיס נתוני השכר המנהליים, מוצגים אף הם בתיבה בפרק הראשון.

בפרק השני מובאת לדיון סוגיית הפערים החברתיים והעוני בישראל, והשנה מושם בו דגש על ניתוחים משווים בראייה בינלאומית של האפקטיביות של התמיכות הכספיות הניתנות בידי המדינה לאזרחיה בהפחתת העוני ואי השוויון. הפרק השלישי מציג את לב הפעילות של הביטוח הלאומי ומפרט את ההתפתחויות העיקריות שחלו בגמלאות על ענפיהן השונים. בפרק הרביעי של הסקירה מובאות ההתפתחויות במערכת הגבייה של הביטוח הלאומי, כאשר עיקרי השינויים בתקבולי הביטוח הלאומי נובעים משלושה גורמים – ההתפתחות הכלכלית, שינויי דמוגרפיה ושינויי חקיקה. סוגיות מעניינות בנושאים שונים הנוגעים לביטוח הלאומי ולמדיניות חברתית, כגון: השפעת הקצבאות השונות על מדדי העוני השונים; ניתוח הפריון הכולל בילודה בשני העשורים האחרונים בקבוצות אוכלוסייה שונות; מדדים לפעילות אגף השיקום של נכים, הצעת הרפורמה של הביטוח הלאומי ברמת התלות בגמלאות הסיעוד; תמצית מחקר על ההסתברות לקבל קצבת נכות השוואה בין ישראל ל-OECD של פערי שכר לפי גודל המעסיק -  שזורים בתיבות לאורך הפרקים 2-4 הנספחים המרחיבים את יריעת המידע הניתן לקוראים בתחומים השונים בהם עוסקת הסקירה.

המהדורה הכרוכה של הסקירה תהיה מוכנה בשבועות הקרובים.

הסקירה השנתית לשנת 2011