מחקר חדש בחן את הקשר בין ההכנסה המשפחתית ומשקל היילודים


תאריך פרסום: 12.12.2010
הביטוח הלאומי מפרסם תוצאות מחקר אשר בחן את הקשר בין ההכנסה המשפחתית לבין משקל היילודים בישראל, תוך התמקדות במשפחות מעוטות הכנסה. המחקר הקיף את כל לידות היחיד של תינוקות בין השנים 2007-1995, ובסה"כ כ-1.8 מיליון יילודים. המחקר נערך על ידי אסתר טולדנו ודניאל גוטליב ממינהל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, נעם זוסמן ורוני פריש מחטיבת המחקר בבנק ישראל.

משקל נמוך של תינוקות בעת לידתם (יילודים) משפיע לרעה על מגוון משתני תוצאה במהלך חייהם - תחלואה, הישגים לימודיים, שכר ועוד. הממצאים בספרות מלמדים שמשקל יילודים מושפע מגורמים שונים, ובהם רמת ההכנסה המשפחתית. לכן מופעלות בעולם, ובפרט במדינות המערב, תוכניות התערבות המסייעות בכלכלת נשים הרות מרקע חלש, במטרה להעלות את משקל היילודים שלהן.

ממצאי המחקר מלמדים שישנו מתאם בין משקל היילודים וההכנסה המשפחתית: משקלם של יילודים להורים מהשליש העליון של התפלגות ההכנסות גבוה בכ-30 גרמים (כאחוז אחד ממשקל יילוד ממוצע) ממשקלם של יילודים להורים מהשליש התחתון של ההתפלגות (איור 1). משקלם של יילודים למשפחות של בדואים בדרום הארץ, אוכלוסייה שהיא ענייה מאוד, נמוך בכ-120 גרמים ממשקל יילודים בקבוצות אוכלוסייה אחרות (איור 2). בדיקה מעלה שהפער נובע, בין השאר, מנישואי קרובים וייתכן שגם מנגישות נמוכה לשירותים רפואיים ואחרים.

המחקר בחן במספר דרכים האם הכנסה משפחתית נמוכה היא הסיבה למשקל הנמוך של היילודים. התוצאות לא יכלו להראות באופן חד-משמעי ששינוי בהכנסה משפיע על משקל היילודים, אם כי נמצאו רמזים לקשר כזה. בכל אופן, גם במקרים שבהם זוהה קשר סיבתי עוצמתו חלשה וקטנה מזו המופיעה בספרות כבעלת השפעה של ממש על מהלך החיים.

לצפייה במחקר על היילודים