הביטוח הלאומי מנגיש את הסניפים לחרשים ולכבדי שמיעה


תאריך פרסום: 12.01.2010

הביטוח הלאומי מנגיש את הסניפים לחרשים ולכבדי שמיעה

בנוסף, הקרן לקידום תכניות סיעוד של הביטוח הלאומי תממן הנגשה של מרכזי היום לקשישים סיעודיים

מנכ"לית הביטוח הלאומי גב' אסתר דומיניסיני הנחתה את הגורמים המקצועיים במוסד להיערך להנגשת סניפי הביטוח הלאומי לכבדי שמיעה ולחרשים.

על-פי התוכנית תוך כ-6 חודשים יונגשו 200 עמדות בכ-30 סניפים של הביטוח הלאומי, כמו כן יונגשו חדרים בהם מתקיימות וועדות רפואיות.

בנוסף להנגשה לטובת הפונים לסניפים, יונגשו גם מרכזי היום לקשיש בהם מבקרים מידי יום מאות קשישים סיעודיים.

יש לציין שלאחד מכל 10 ישראלים (כ-700,000 ) יש דרגה מסוימת של ליקוי שמיעה, מרביתם נמנים על האוכלוסייה הבוגרת המאבדת את שמיעתה בהדרגה עם תהליך ההזדקנות, בגיל 65 כ-30%-40% מהאנשים לוקים בשמיעתם והשכיחות עולה עם הגיל ומגיעה לכ-70%-80% בקרב בני 80 ומעלה.

בסניפי הביטוח הלאומי יותקנו מערכות עזר לשמיעה בכל חלל בו מתקיימת תקשורת בין עובד המוסד נותן השרות לאזרח עם לקות השמיעה המגיע לסניף לקבל שרות. כך לדוגמא, יותקנו מערכות עזר לשמיעה מסוג "לולאת השראה" בדלפק המודיעין ובעמדות  השירות בסניף. מערכת לולאת השראה משדרת ישירות למכשירי שמיעה בעלי מתג  "T" (Telecoil) השידור הישיר למכשיר השמיעה האישי מבטל לחלוטין את רעש הרקע ומאפשר הגברה המותאמת לדרגת הירידה בשמיעה.  בכל עמדת שירות אשר בה תותקן מערכת העזר לשמיעה יימצא סמל המציין כי העמדה נגישה באמצעות לולאת השראה ויוצגו הנחיות לשימוש במערכת (הסמל מופיע בחלק העליון של הודעה זאת).

לאדם שאין ברשותו אוזנייה, תוצע לו בסניף אוזנייה חד שימושית כדי שיוכל לקבל את השירות הראוי.

בחדרי הועדות הרפואיות יוצב מגבר אישי , למי שאינו משתמש במכשירי שמיעה, כדי לאפשר תקשורת טובה יותר עם הרופאים בוועדה. 

במקביל לכך, הקרן לסיעוד תחל בהנגשת מרכזי היום לקשיש ברחבי הארץ.

מחקרים מראים שכ-80% מאלה השוהים במרכזי יום ובבתי אבות סובלים מלקות שמיעה, לקות שמיעה משפיעה באופן ניכר על איכות חייהם של הזקנים ויכולתם לתפקד באופן עצמאי, התאמת הסביבה ושימוש בטכנולוגיות של אביזרי עזר כפי שמתוכנן להתבצע במרכזי היום יעודד את הזקן להמשיך ולהשתמש באמצעים כאלה גם בביתו לאחר שהותו במרכז היום.

במרכזי היום לקשיש יותקנו מגוון מערכות עזר לשמיעה אשר יכולות לעזור לקשיש בסביבות שמיעה שונות: מול הטלוויזיה, במצבי אחד מול אחד, בקבוצות קטנות ובחדרי פעילות גדולים, כמו כן בפעילות בחצר או בזמן טיולים מחוץ למרכז יום. השימוש במערכות אלו מאפשר הגברה של קול  הדובר כאשר הוא מרוחק או בסביבה רועשת.

כך לדוגמא, באולם המרכזי תותקן מערכת הגברה משולבת שתאפשר לזקנים עם לקות השמיעה  לבחור אם להשתמש באוזניות אישיות לכיוון אישי של עוצמת השמע המתאים להם או ליהנות מהגברה דרך רמקולים סביבתיים.

מערכת אינפרא-אדום לטלוויזיה עם אוזניות אישיות יאפשרו לכל קשיש לשמוע בצורה טובה יותר את השידורים, מבלי להגביר את עוצמת הטלוויזיה ולהפריע לסביבה.

מנכ"לית הביטוח הלאומי גב' אסתר דומיניסיני אומרת "מעבר להיבט החוקי מטרתינו לתת שירות טוב מקצועי ויעיל גם לאנשים עם מוגבלויות הפונים לסניפים.

ההנגשה לכבדי השמיעה מהווה נדבך נוסף "מסלול הירוק" המעניק שירות לאנשים עם מוגבלויות ללא עמידה בתור.

הנגישות במרכזי היום לקשיש הממומנת ע"י קרנות הביטוח הלאומי תשפר את איכות חייהם ואת שעות הפנאי של הקשישים במרכזי היום ותעודד אותם להשתמש במכשירי שמיעה גם מחוץ למרכז כדי לאפשר להם חיים עצמאיים".