עלייה חדה בתביעות לדמי אבטלה בחודש דצמבר 2008


תאריך פרסום: 12.01.2009
18,500 תביעות לקבלת דמי אבטלה הוגשו ע"י אזרחים שנפלטו משוק העבודה בחודש האחרון.

זהו שיעור גידול של 23% בהשוואה לחודש ספטמבר 2008*. מדובר במספר שיא שלא נראה מאז תקופת המיתון הקודם, בשנים 2003-2005 אז שיעור האבטלה עמד על 10.7% - 9%.

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני אומרת, שאפשר לצפות שנתוני דצמבר מהווים התחלה של שינוי מגמה בכיוון של עלייה בתביעות לדמי אבטלה ובעקבות כך בשיעור האבטלה במשק.

במנהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי אומרים, שהעלייה החדה שנרשמה בדצמבר נובעת בין היתר מירידה לביקושים למוצרים ישראלים בחו"ל ומתוצאות המשבר הפיננסי שפוגע בצריכה הפרטית ובאמון הצרכנים וכן פוגע בהשקעות במשק.

משתי הטבלאות המצורפות להודעה זאת אנו לומדים ששיעורי הגידול בתביעות לדמי אבטלה נבדלים מאזור לאזור ועיקר הגידול נרשם בירושלים ובת"א בהם הגידול הוא פי שניים בהשוואה לממוצע הארצי (יותר מ-50% לעומת עלייה של 23% בממוצע) לעומת זאת הגידול בדרום ובמרכז היה נמוך יחסית (עלייה של כ-10% בממוצע). נראה שההסבר לעלייה החריגה באזור ת"א וירושלים נובע מכך שהירידה לביקושים הישראלים משפיעים במיוחד על עסקים ומפעלים עתירי ידע, העובדים המועסקים בד"כ במפעלים אלו נוטים להתגורר בערים הגדולות ונראה שמשם באים המפוטרים החדשים ותובעי דמי אבטלה בחודש דצמ'.

העלייה המהירה גם יכולה להצביע על המהירות הרבה בה מתורגם המשבר הפיננסי לכדי משבר ריאלי.

ראוי להדגיש שהמוסד צפה מבעוד מועד את השלכותיו של המשבר הפיננסי על המשק והציע לשר הרווחה ולממשלה תוכנית מקיפה שתסייע ותרחיב את רשת הביטוח הסוציאלי למבוטחים.

התוכנית אושרה על המרכיב החשוב שלה, קיצור תקופת ההכשרה למתן דמי האבטלה מ-12 חודשים ל-9 חודשים אמורה להיות מיושמת בזמן הקרוב.

התוכנית בכללותה נותנת מענה לעלייה המהירה של האבטלה המחזורית  (להבדיל מאבטלה "החיכוכית" הקיימת בתנאי משק יציב וצומח).

חשוב להדגיש, שהנתונים של חודש דצמבר לא הושפעו מהמערכה בדרום וההשפעה של המערכה על נתוני האבטלה תיראה בנתונים שיפורסמו בעוד כחודשיים. 

* הערה :

ההשואה היא לחודש ספטמבר, שכן בחודש אוקטובר חלו החגים אשר השפיעו גם על חודש נובמבר 2008.