דוח העוני והפערים החברתיים של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2008 מצביע על מגמה של יציבות וקובע:


תאריך פרסום: 02.11.2009
  • מספר העניים בישראל ב- 2008  עמד על 1,651,300 לעומת 1,630,400  ב- 2007
  • שיעור הילדים העניים המשיך את מגמת הירידה שהחלה ב-2006 
  • ירידה בשיעור העוני בקרב משפחות ערביות בשל גידול במספר המפרנסים ובהכנסה מעבודה
  • עומק העוני בקרב משפחות חד הוריות החמיר
  • מימדי העוני בקרב משפחות עובדות נותרו יציבים 

השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, ומנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני הציגו היום (יום ב', ה- 2.11.2009) במסיבת עיתונאים את נתוני דוח העוני והפערים החברתיים לשנת 2008.

השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים: "דוח העוני הנוכחי מעיד  על זיקה ישירה בין יציאה לעבודה להיחלצות מעוני. למרות המשבר הכלכלי, העלאת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, שאפיינה את המגזר הערבי בשנת 2008 הובילה לירידה במספר המשפחות העניות במגזר הערבי. לעומת זאת, בקרב משפחות חד הוריות עומק העוני החמיר באופן מובהק ובשיעור גבוה, עקב פיטורים. דוח העוני הנוכחי לא מותיר ספק באשר לצורך להתמקד בעידוד תעסוקה, בהסרת חסמים בתחום העסקת עובדים ופיתוח תוכניות מגוונות לאוכלוסיות מיוחדות. זאת בכוונתי לעשות".

אסתר דומיניסיני, מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי: "מדינת רווחה חייבת לקבוע יעד עוני וצמצום פערים חברתיים ואכן, הממשלה קבעה אותם. כדי לעמוד באתגרים הניצבים בפתחנו יש לעקוב אחר יעד זה על אף הקושי שהתגלה השנה בהשגתו בשל המשבר הכלכלי. יש לזכור כי חוסן חברתי חשוב כמו חוסן בטחוני ושניהם יחד מרכיבים את החוסן הלאומי".

 להלן עיקר  ממצאי הדו"ח:

  • ב-2008 היו בישראל 420,100 משפחות עניות, שבהן חיו 1,651,300 נפשות, בהן 783,600 ילדים.
  • ב- 2008 תחולת העוני של משפחות נותרה יציבה : שיעור המשפחות שהכנסתן הפנויה נפלה מקו העוני עמד על 19.9%, שיעור זהה לזה ששרר ב-2007.   
  • שיעור הנפשות החיות במשפחות העניות ירד קלות מ-23.8% ל-23.7%. תחולת העוני של ילדים, שנסקה בעשור החולף בשיעור של כ-60%, המשיכה את מגמת הירידה שהחלה ב-2007, וירדה מ-35.8% ב-2006 ל-34.2% ב-2007 ול-34.0% ב-2008.
  • השפעת אמצעי המדיניות להפחתת תשלומי ההעברה לחילוץ מעוני נותרה ברמתה מ-2007 ועמדה על 38.3% ב-2008.
  • מדד ג'יני לאי השוויון בהכנסה הפנויה  עלה במעט בשיעור של 0.6% בין 2007 ל-2008. במצטבר בין 2002 ל-2008 עלה המדד בכ-5%.
  • לעומת זאת מדד ג'יני לאי השוויון בהכנסה הכלכלית (הכנסה מעבודה, מפנסיה ומהון) ירד ב-0.3% ובמצטבר מאז 2002 ירד בכ-5%.

השפעת המשבר הכלכלי שבא לידי ביטוי בחלקו במחצית השנייה של שנת 2008, קיזז את העלייה הריאלית שהושגה בהכנסה הפנויה במחצית הראשונה של שנה זו. תוצאות המשבר מחקו את מגמת השיפור בממדי העוני בקרב משפחות וילדים.

ממצאים נבחרים לפי קבוצות אוכלוסייה:

  • תחולת העוני של המשפחות הערביות המשיכה לרדת, מ-54.0% ב-2006 ל-51.4% ב-2007 ול-49.4% ב-2008. ירידות אלה מיוחסות בעיקרן לעלייה במספר המפרנסים ובהכנסה מעבודה של המשפחות הערביות.
  • תחולת העוני של קשישים נותרה ללא שינוי (22.7%), אולם המדדים לעומק העוני וחומרתו ירדו במעט.
  • תחולת העוני של משפחות חד הוריות ירדה מ-29.8% ב-2007 ל-28.8% ב-2008, אולם המשפחות העניות נעשו עניות יותר: עומק העוני עלה בכ-4 נקודות האחוז בין שתי השנים – התפתחות שניתן לייחס לפיטורי המפרנס היחיד במשק הבית.
  • תחולת העוני של משפחות עובדות נותרה יציבה ברמה של 12.2%. עם זאת חלקן של המשפחות העובדות בסך המשפחות העניות המשיך לעלות והוא עומד על 46.3% מכלל המשפחות העניות ב-2008.
  • חלקן של המשפחות שאינן עובדות בגיל העבודה מכלל האוכלוסייה הולך וקטן בהתמדה בשנים האחרונות. אולם שיעורי העוני הגבוהים מאוד בקרבן מוסיפים לעלות. ב-2006 היו 66% ממשפחות אלה עניות; ב-2007 עלה שיעור זה עד ל-69.8% מהן וב-2008 הוסיף ועלה ל-71.4%.
  • ממצאי העוני בפריסה גיאוגרפית מלמדים שבין 2007 ל-2008 ירדה תחולת העוני בכל המחוזות למעט תל אביב והדרום. מחוז ירושלים "מוביל" במדדי העוני הגבוהים שבו בהשוואה למחוזות האחרים.

מדדי עוני נוספים

  • הנתונים לפי חמישונים מראים שרמת החיים של המשפחות בכל החמישונים ירדה או נותרה בעינה ב-2008. לעומת זאת בתחום ההוצאות המגמה אינה אחידה: רמת ההוצאה ירדה ריאלית בחמישונים הנמוכים אך עלתה בחמישוני הביניים.
  • ההוצאה הכספית לצריכה שוטפת של 64% מהעניים נמוכה מקו העוני  (שנקבע לפי ההכנסה). בכך יש אינדיקציה לשיעור העניים החיים בעוני מתמשך. שיעור זה עלה מ-61% מהנפשות ב-2007 ל-64% מהן ב-2008. תמונת העוני המתמשך דומה לתמונת העוני הכללית: העוני המתמשך גבוה יותר בד"כ אצל הקבוצות העניות יותר.

המדיניות לצמצום עוני:

  • היעד הממשלתי להפחתת העוני נקבע לשנים 2008 עד 2010. לו היה היעד הממשלתי מיושם כבר ב-2008, הממשלה לא הייתה עומדת בו, שכן ההכנסה ברוטו בחמישון התחתון ירדה ב-1.3% לעומת עליה של 2.3% בתמ"ג לנפש בתוספת 10% ממנו.