90% מהפונים למרכז "יד מכוונת" היו מרוצים מהשירות


תאריך פרסום: 13.07.2015

 

90% מהפונים למרכז "יד מכוונת" היו מרוצים מהשירות שניתן להם

כך קובע מכון ברוקדייל במחקר שליווה את הפרויקט בשנתיים האחרונות

 

בין השנים 2013-2015 ערך מכון ברוקדייל הערכה חיצונית למרכז "יד מכוונת". במסגרתו נערכה השוואה בין מרכז "יד מכוונת" לבין גורמי סיוע פרטיים ונבחנו שביעות הרצון וההתנסות מול הוועדות הרפואיות של הפונים למרכז. בין הממצאים העיקריים נמצא ש-90% מהפונים למרכז "יד מכוונת" שבעי רצון מהשירות הניתן להם, בדומה לתובעים שנעזרו בגורמי סיוע פרטיים (בתשלום). כמו כן נמצא שהמרכז שיפר את ההתנסות של התובעים מול הוועדות הרפואיות וכן ייעל את עבודת הוועדות הרפואיות.

"יד מכוונת" הוקם בחיפה כפיילוט, בסוף שנת 2012 על ידי חברת "פמי פרימיום", שזכתה במכרז, המרכז  ממומן במלואו על ידי הביטוח הלאומי בתקציב של כמיליון ₪ בשנה. המרכז הוקם במטרה לסייע למגישי תביעות נכות לביטוח הלאומי להתכונן בצורה אפקטיבית להופעה בפני הוועדות הרפואיות, ועוזר בין היתר, להכין את התיק הרפואי, למלא את טופס התביעה, וכן מעניק הדרכה אישית איך להופיע בוועדות הרפואיות. השירות ניתן בחינם ע"י רופא לכל פונה ללא קשר לסיכויי ההצלחה של המקרה.

מסקר שנעשה בקרב המבקרים במרכז עולה כי 90% היו מרוצים מהיחס של הצוות ומהשירות שניתן להם, בדומה לתובעים שהסתייעו בגורמי סיוע פרטיים, וכ-75% היו ממליצים על שירות זה לאחרים, לעומת אחוז נמוך יותר שהיו ממליצים להסתייע בגורם פרטי.

במסגרת ההערכה נבדקה גם ההתנסות של הפונים למרכז, בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. כ-65% מהמבקרים העריכו שהסיוע שניתן להם ב"יד מכוונת" סייע להם להיות מוכנים למפגש עם הוועדה ו-75% היו מרוצים מהתהליך של הוועדות הרפואיות. כמו כן כ-70% מהרופאים בוועדות מעריכים מאד את העשייה של "יד מכוונת" בהכנת התיקים ואת התרומה לייעול עבודת הוועדה.

 המחקר מראה כי בשירות הניתן במרכז נעשו שיפורים לאורך זמן שכללו הכנת דף הדרכה אישי לכל מבקר, עזרה בניסוח מפורט של התלונות בכדי שיוכלו להציגן בצורה מסודרת בוועדה הרפואית ויצירת קשר טלפוני עם המבקרים לאחר התכנסות הוועדות. כמו כן, ככל שחלף הזמן יותר מבקרים דיווחו כי הם הגיעו לוועדה מוכנים יותר, מאורגנים יותר וערוכים יותר לקראת אופן התנהלות הוועדה.

המחקר מציין עוד שלא נמצאו הבדלים באחוזי הנכות בין התובעים שביקרו ב"יד מכוונת" לבין תובעים אחרים עם מאפיינים דומים. כמו כן, הועלו המלצות וכיוונים אפשריים העשויים לתרום לחיזוק ולשיפור השירות, כמו: חידוש מסע פרסום כדי לעודד אזרחים לפנות למרכז לפני הגשת התביעה, פיתוח דרכים להנגשת השירות לתושבי הצפון, המתקשים להגיע לחיפה וכן לתת סיוע משמעותי יותר לפונים בהיבטים הטכניים והביורוקרטיים.

שר הרווחה והשירותים החברתיים ח"כ חיים כץ: "ישנה חשיבות רבה להכנה המקצועית של האזרח לקראת הוועדה הרפואית, ולכן ראוי לפתח פרויקטים דומים ללא תשלום שיעניקו לאזרח את הכלים הטובים ביותר למצות את זכויותיו".

מנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף: "יוזמת הפיילוט של "יד מכוונת" הינה חדשנית ופורצת דרך, ובסך הכל אנו מרוצים מעיקר הממצאים העולים מהמחקר שהוגש לנו היום. אנו נמשיך לשפר את המוצר הקיים ולהרחיבו כך שיותר אנשים ייהנו ממנו, וכבר בחודש הבא אנו נחנוך מרכז דומה באזור הדרום".

המחקר נערך ע"י ברוך רוזן, דניז נאון, הדר סמואל ממכון ברוקדייל

לתקציר המחקר של מכון ברוקדייל