התפרסם הדוח השנתי של הביטוח הלאומי לשנת 2014


תאריך פרסום: 18.08.2015

הדוח השנתי של הביטוח הלאומי לשנת 2014 מתפרסם היום              

בשנת 2014 תשלומי הקצבאות והגמלאות הסתכמו בכ-72 מיליארד ₪ – גידול ריאלי של 2.7% לעומת השנה הקודמת

הדוח השנתי של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2014 מתפרסם היום באתר האינטרנט של המוסד. הדוח (המכיל כ-400 עמ') מרכז את פעילות המוסד בתחומי הגמלאות והגבייה, את תמונת המצב הכלכלית חברתית כולל סוגיות נבחרות במדיניות החברתית, ואת פעילות קרנות הביטוח הלאומי למען הקהילה.

להלן עיקרי הדברים:

בשנת 2014 תשלומי הקצבאות והגמלאות של המוסד לביטוח לאומי הסתכמו ב-71.6 מיליארד ש"ח, בהשוואה ל-69.3 מיליארד ב-2013 – עליה של 2.7% הנובעת מהגידול במספר המקבלים ומשינויי חקיקה. תקבולי המוסד מגביית דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות עלו ריאלית ב-4.6% ב-2014. התקבולים לענפי הביטוח הלאומי עלו ב-4.9% ולמערכת הבריאות ב-4.1%. הגידול בתשלומי הביטוח הלאומי ובתקבולי המוסד נובע בין היתר מהגידול הדמוגרפי הטבעי וכן מהתרחבות מעגל התעסוקה והגידול בשכר.                                                                                        (תמצית המגמות בתחומי הגמלאות והגבייה מובאת בפרק הראשון ומפורטות בהרחבה לפי סוגי הגמלאות השונות בפרק השלישי, ולגבי גביית דמי הביטוח בפרק הרביעי).

בתחילת אפריל 2014 חגג הביטוח הלאומי את שנת ה-60 לקיומו. הפרק המוקדש למדיניות חברתית (הפרק הראשון) סוקר את ההתפתחות ההיסטורית של הביטוח הלאומי, במטרה להעריך את מצב הביטחון הסוציאלי היום, ולבחון את מוכנות הביטוח הלאומי לאתגרים הניצבים בפני המבוטחים וקובעי המדיניות. פרק זה עוסק בביטחון הסוציאלי בפרספקטיבה ארוכת טווח, ובוחן את ההתפתחות של החלק הביטוחי והלא-ביטוחי שלו. מהניתוח עולה כי במקום לבסס את הביטחון הסוציאלי על זכויות מוקנות שנצברות מכוח תשלום דמי ביטוח, יש שחיקה של הרעיון הביטוחי, וזה הופך בהדרגה להיות תלוי בסדרי עדיפויות כפי שהם מתבטאים בתקציבי הממשלות המכהנות בעת מסוימת.

בפרק השני מוצגת תמונת ההוצאה לרווחה, לצמצום העוני והפערים החברתיים בישראל, תוך שימת דגש ל ניתוחים משווים בראייה בינלאומית. ב-2014 הוצאות הרווחה הציבוריות היוו        כ-16.5% נקודות אחוז של התמ"ג, בהשוואה לשיעור ממוצע של כ-21.6% במדינות המפותחות. שיעור זה, שהגיע לשיאו בישראל בשנים 2001-2002 (והיה כ-20% מהתוצר), ירד בעקביות עד שנת 2006 ונעצר ברמה של 17%-16% מהתמ"ג מאז ועד 2014. מנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף אומר בדברי הפתיחה לדו"ח, שהביטוח הלאומי תומך בהגדלה הדרגתית של ההוצאה הציבורית בתחום הרווחה לשיעור ממוצע של 21.6% בדומה למדינות ה- OECD, המנכ"ל ציין שבשנת 2014 נעשו שינויי חקיקה ששיפרו את תנאי הזכאות למספר קצבאות והרחיבו את מעגל הזכאים לקצבאות. 

הפרק החמישי סוקר את פעילות חמשת הקרנות שמפעיל הביטוח הלאומי לפיתוח שירותים חברתיים בקהילה, פעילות המשלימה את הפעילות בתחומי המדיניות החברתית, הגבייה והגמלאות. בפרק מידע על מטרות הקרנות, ונתונים על סוגי הסיוע המוענקים לאוכלוסייה הנעזרת בכספי הקרנות לפי סוג הקרן. בשנת 2014 חתמו הקרנות על הסכמים לפיתוח שירותי רווחה בהיקף של כ-193 מיליון ש"ח בעבור כ-280 תכניות שונות. בהשוואה לשנה קודמת, חל גידול של כ-5.5% בהיקף הסיוע הכספי וגידול של כ-14% במספר התוכניות להן הקרנות שותפות.

כבכל שנה כולל הדוח גם השנה דיווח על  נושאים נוספים. השנה הוא כולל בין היתר פרויקט משותף עם עיריית ירושלים של מיפוי העוני בירושלים, השוואה בין-לאומית של דמי מזונות, ניתוח של שירות הייעוץ לקשיש, ניתוח השפעת הארכת חופשת הלידה על החזרה לעבודה של אימהות, ניתוח שינוי מבחני הזכאות לקצבת השירותים המיוחדים, ניתוח סוגיית ביטוח האבטלה לעצמאים, ניתוח היסטורי של השתתפות האוצר בגביית דמי הביטוח הלאומי.

 

פרקי הדוח השנתי להורדה

  • המהדורה הכרוכה של הדוח תהיה מוכנה בשבועות הקרובים.