ישנם שלושה מצבים שונים להעסקת עובד תושב שטחים:
- מעסיק ישראלי המעסיק תושב שטחים בישראל חייב בתשלום דמי ביטוח עבורו . הדיווח והתשלום מתבצעים באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה.
- מעסיק ישראלי המעסיק תושב שטחים שיש בידו אישור על איחוד משפחות על עובד כאמור יש לדווח ולשם בדומה לתשלום ודיווח עבור העסקת עובד תושב חוץ. הדיווח והתשלום יתבצע ישירות למוסד לביטוח לאומי בטופס תושבי חוץ. במידה ולמעסיק עובדים תושבי חוץ עליו לפנות לסניף של המוסד לביטוח לאומי שבו מתנהל תיק הניכויים שלו ולהודיע על העסקת תושב חוץ (תושב שטחים עם אישור איחוד משפחות) . עם קבלת ההודעה בסניף , ישלח למעסיק פנקס מיוחד עבור דיווח ותשלום של עובדים תושבי חוץ.
- מעסיק ישראלי המעסיק תושב שטחים בשטחים צריך לפתוח במס הכנסה תיק ניכויים מיוחד עבור הדיווח והתשלום עבור עובד תושב השטחים. תיק הניכויים כאמור מתחיל בסדרה 948 . המוסד לביטוח לאומי מתעדכן בפתיחת התיק . המעסיק מדווח על העובדים בטופס תושבי חוץ בשטחי אוטונומיה.