"חובת המדינה לדאוג לרשת ביטחון כלכלי-סוציאלי לעצמאים בישראל"


תאריך פרסום: 10.08.2021
במפגש עם העצמאיים בשדולה של העסקים הקטנים והבינוניים של הכנסת אמרו שר העבודה והרווחה ומנכ״ל הביטוח הלאומי: ״מחובת המדינה לדאוג לרשת ביטחון כלכלי-סוציאלי לעצמאים בישראל״.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן: ״עצמאי במדינת ישראל חייב שהמדינה תיתן לו רשת ביטחון. כשראש עיר רוצה להקים מפעל בדרום - כולם עומדים לדום, ואני בעד כמובן. אבל צריך לזכור: העצמאיים בישראל מעסיקים למעלה מ-2 מיליון איש. בעבר כבר קידמתי את חוק דמי אבטלה לעצמאיים וגם בקרבם יש חילוקי דיעות בנוגע לתשלומי דמי אבטלה, אבל אני לא מוותר. עד ספטמבר יש לנו עוד קצת זמן, ואנו נמשיך לדחוף שחוק דמי אבטלה לעצמאיים יכנס לחוק ההסדרים.
 
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: ״אני טוען שעצמאיים צריכים לקבל יותר משכירים כי בלעדיהם אין עבודה לשכירים בלעדיהם. בביטוח לאומי יש את מלוא הזכויות נכות כללית, נכות עבודה, סיעוד, הבטחת הכנסה ועוד, אך תחום פשיטות הרגל ודמי האבטלה צריכים להיות מקודמים ולסייע לעצמאיים דרך הביטוח הלאומי. העובדה שהעצמאיים רצו במהלך הקורונה לקבל שירות מביטוח לאומי - זו תעודת כבוד עבורנו. מודל החלת היה יעיל, חברתי והראוי ביותר מבין הפתרונות שהיו בעולם וזה קיבל ביטוי מבכירי הכלכלה העולמית. אומנם הממשלה מקווה שלא יהיה סגר כיוון שמדובר בהחלטה כלכלית קשה, אך במידה ונגיע למצב של סגר, הריבון יהיה מחוייב לתת מענה לפרנסת אותם עובדים שמקום תעסוקתם יסגר. במידת הצורך, ניתן להכניס במודל החל״ת שינויים על בסיס הפקת לקחים מהניסיון שניצבר. יש עלייה במספר מבקשי קצבת הבטחת הכנסה בעקבות ההחלטה להמשיך עם הסיוע רק לבני 45 ומעלה, ואם אכן יהיה סגר ויסגרו את מקומות עבודה, לא מן הנמנע שמספרם רק ילך ויעלה.
בתחילת דרכו של שר הרווחה מאיר כהן, נושא העצמאיים היה הנושא הראשון עליו דיברנו. אני סמוך ובטוח שתהיה התפתחות בנושא״ אמר שפיגלר.