זכויות בני זוג מאותו מין בביטוח הלאומי


תאריך פרסום: 02.06.2015

בני זוג מאותו מין זכאים לקבל החזר הוצאות אשפוז עבור ילד שהביאו בהליך פונדקאות בחו"ל, זאת עד גובה המענק המשולם ליולדת בארץ שעומד על 12,627 ₪ ואף לקבל החזר הוצאות נוסף עד לגובה של 200,234 ₪ במקרה ומדובר בלידת פג.

חוק הביטוח הלאומי נחקק בתקופה בה המושג "משפחה" היה שונה מהמציאות של ימינו. עם השנים עלה הצורך להתאים את החוק למציאות ולשנות את הפרשנות הישנה. כיום בני זוג מאותו מין נהנים מזכויות שוות בקבלת דמי לידה, מענק לידה והחזר הוצאות אשפוז .

החל מחודש ינואר האחרון, בני זוג מאותו מין זכאים לקבל החזר הוצאות אשפוז עבור ילד שהביאו בהליך פונדקאות בחו"ל, זאת עד גובה המענק המשולם ליולדת בארץ שעומד על 12,627 ₪. מעבר למענק הבסיסי, בני הזוג גם זכאים להחזר הוצאות נוסף עד לסכום של 200,234 ₪ במקרה ומדובר בלידת פג. זכות זו מתווספת לזכויות נוספות בהן קיים שוויון מלא לבני זוג מאותו מין.

קצבה נוספת שעברה התאמה למציאות של הבאת ילדים בהליך של פונדקאות היא קצבת הלידה. לפי החוק, קצבת לידה משולמת ליולדת שילדה שלושה ילדים או יותר בלידה אחת. לעומת זאת, כאשר מדובר בהליך של פונדקאות, ניתן לקבל את הקצבה עבור לידות סמוכות ממספר פונדקאיות אם במהלך 98 הימים מהלידה הראשונה הביאו בני הזוג שלושה ילדים או יותר. קצבת הלידה משולמת במשך 20 חודשים ומגיעה ל- 11,209 ₪ לחודש בחודשים הראשונים.

כל סל הקצבאות שמעניק הביטוח הלאומי ליולדת הותאם למשפחות בהם בני או בנות הזוג הם מאותו מין. סל זה כולל מענק אשפוז, מענק לידה, קצבת לידה ודמי לידה.

אגף המשפחה בביטוח הלאומי ביצע את ההתאמה של החוק למציאות של ימינו בהליך של פרשנות משפטית מבלי להמתין לתיקון החוק. דבר זה בוצע לפי עיקרון השוויון וכמענה לדרישה שנוצרה בשטח.