יום הנכה הבינלאומי


תאריך פרסום: 03.12.2014

הביטוח הלאומי משלם השנה קצבאות נכות לכ- 340,000 נכים, סכום התשלומים לקצבאות הנכות השונות יעמוד על כ- 17.4 מיליארד ₪

 

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות החל השבוע, אנו מפרסמים נתונים על מספר מקבלי קצבאות הנכות והנכות מעבודה, ומפרסמים שני מחקרים הסוקרים את פעילות אגף השיקום בביטוח הלאומי ואת סיכויי ההשתלבות בעבודה של בוגרי תכניות השיקום המקצועי.

כאמור השנה משלם הביטוח הלאומי קצבאות נכות לכ -340,000 נכים, להלן התפלגות מקבלי קצבאות הנכות לפי סוגי הקצבאות: (שימו לב מבוטח יכול לקבל יותר מקצבה אחת)

 

נכים המקבלים קצבת נכות כללית       227,535 

נכים המקבלים קצבת שירותים מיוחדים            48,229                

נכים המקבלים הטבות בניידות                       36,827   

ילדים נכים                                                            41,743

נכים נפגעי עבודה (בעלי נכות צמיתה)           39,726                

נכים נפגעי איבה                                         4,552           

 

חלוקת התשלומים לקצבאות הנכות –  17.4 מיליארד  ₪ השנה, לפי סוגי הקצבאות:

נכות כללית                                                          8.6 מיליארד ₪

קצבת שירותים מיוחדים לנכים קשים   1.4 מיליארד ₪

ניידות                                                                1.4 מיליארד ₪

קצבת ילד נכה                                               1.3  מיליון ₪

נכות נפגעי עבודה                                     4.2 מיליארד ₪

נכות נפגעי איבה                                        461 מיליון ₪

 

הקרן לפיתוח שירותים לנכים של הביטוח הלאומי השקיעה השנה בפרויקטים לטובת השתלבות נכים בקהילה סך של 110 מיליון ₪. הקרן עוסקת בפיתוח שירותים לרווחת הנכים והמוגבלים, בסיוע למעונות שיקומיים, גני ילדים טיפוליים, דירות והוסטלים בקהילה, בפיתוח מיזמי תעסוקה לנכים ובשיפור רמת התעסוקה במפעלים מוגנים קיימים. השנה התמקדה הקרן בסיוע לתלמידים בסגירת פערים טכנולוגיים כמו ההשתתפות בפרויקט מחשב לכל ילד, ובהנגשת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים נכים. הקרן סייעה גם בהנגשת, שמורות טבע וגנים לאומיים.

 

לרגל יום הנכה הבינלאומי, אנו מפרסמים שני פרסומים הסוקרים את פעילות אגף השיקום בביטוח הלאומי.

שיקום מקצועי והשתלבות בעולם העבודה הם ערך מרכזי בתפיסת הרווחה והביטחון הסוציאלי של מדינת ישראל, וכלי מרכזי לצמצום פערים בהשכלה, בתעסוקה ובהכנסה. אגף השיקום במוסד לביטוח לאומי מפתח, מפעיל ומעניק שירותי שיקום מקצועי לאוכלוסיית הזכאים כדי לשלבם בעבודה.

*פרסום ראשון, "פעילות אגף השיקום ב-2013 ", מציג את פעילות האגף בשנת 2013. בשנה זו טיפל אגף השיקום סה"כ בכ-27.5 אלף אנשים, כאשר 12,122 מהם השתתפו בתוכניות ייעודיות להכנה לעבודה בשוק החופשי. 4,268 איש, שהם כ-75% מהאנשים שסיימו בהצלחה תוכנית שיקום ב- 2013, הצליחו להשתלב בשוק העבודה החופשי (לא כולל מי שהטיפול בהם הופסק),   וכ- 13%  נוספים סיימו תהליך הכשרה וחלקם צפויים להשתלב בעבודה בשנה הבאה. קישור לפרסום:

http://www.btl.gov.il/Publications/survey/Pages/seker_264.aspx

*פרסום שני, "שיקום מקצועי לאנשים עם מוגבלות: השתלבות בעבודה, התמדה בעבודה ורמות השכר", הינו מחקר ראשון מסוגו בישראל, ובעל תרומה רחבה גם בראייה בינלאומית, המתבסס על מידע מנהלי מקיף, המאפשר מעקב אחר אנשים עם מוגבלות שהשתתפו בתוכניות שיקום מקצועי בביטוח לאומי.

לצורך בדיקת ההשפעה של השיקום, נבחנו שלושה משתנים: השתלבות בעבודה, התמדה בעבודה ורמת שכר. בסך הכול נבחנו 103,690 פניות של 88,286 אנשים שונים אשר השתתפו ב-164,315 תוכניות שיקום שונות שהסתיימו בשנים 1999 עד 2012.

תרומתו של המחקר ניכרת בכמה תחומים: (א) מעקב ארוך טווח על פני יותר מעשור אחר מסיימי התוכניות. (ב) בחינת אוכלוסייה רחבה הכוללת לא רק מקבלי קצבאות נכות אלא גם אנשים עם מוגבלות שאינם זכאים לקצבה אך עומדים בתנאי הזכאות לשיקום. (ג) השוואה בין אנשים

שנפגעו בעבודה, אנשים שנפגעו בפעולות איבה ואנשים שחלו או נפגעו בנסיבות אחרות. (ד) זיהוי המאפיינים של הפונים לעזרת השיקום, שאינם משתתפים בפועל בתוכניות.

הממצאים הבולטים במחקר הינם:

  1. השיקום תרם להשתלבות בעבודה, להתמדה בעבודה ולרמות השכר: 65% מהפונים השתלבו בעבודה בתוך שנתיים, וללא הגבלת פרק הזמן מסיום השיקום שיעור המשתלבים היה 73%. בעשור האחרון חלה עלייה של כ-10% בשיעור ההשתלבות בעבודה של מסיימי תוכניות שיקום. ההשתתפות בתוכנית שיקום תרמה גם להתמדה בעבודה ולרמת השכר. בולטת במיוחד התרומה לאנשים ללא ניסיון בתעסוקה.
  2. לתוכניות הניתנות במסגרות אוניברסליות בשוק החופשי, תרומה גבוהה יותר לסיכוי להשתלב בעבודה, להתמדה בעבודה, ולרמת השכר לעומת שיקום במסגרות אגרגטיביות- מסגרות נפרדות לאוכלוסיית היעד. התוכנית להשכלה גבוהה נמצאה בעלת התרומה הגבוהה ביותר למשתתפיה.
  3. לסוג המוגבלות וחומרתה השפעה על הסיכוי להשתלב בתוכניות שיקום או בעבודה, לאנשים עם מוגבלות מלידה סיכוי רב יותר להשתלב בתוכניות שיקום לעומת אנשים עם מוגבלות שלא מלידה. הקישור לפרסום:
    http://www.btl.gov.il/Publications/research/Pages/mechkar_118.aspx