הביטוח הלאומי משפר את הבקרה על שעות הטיפול הניתנות לזכאים לקצבת סיעוד


תאריך פרסום: 19.01.2016

הביטוח הלאומי החל בהטמעת מערכת חדשה, שתפקידה לדאוג שמיצוי זכויות הזקנים בקצבת סיעוד יהיה מיטבי. באמצעות מערכת זו המטפל יודיע על הכניסה והיציאה מבית המטופל דרך שיחת חינם מהטלפון שבבית המטופל, למוקד בו מתבצע הרישום. כידוע, קצבת הסיעוד ניתנת לזכאים במתכונת של שעות טיפול בביתם, והמערכת נועדה לדאוג לכך שהזכאים יקבלו את מלוא שעות הסיעוד מהמטפלים, ולהחליף את יומני העבודה הידניים אותם היו המטופלים מתבקשים לאשר בחתימתם מדי חודש. הביטוח הלאומי יתקין טלפונים בבתי הזכאים לגמלת הסיעוד שאין להם קו טלפון נייח בבית, טלפון שיוכל לשמש אך ורק לצורך הדיווח על שעות הטיפול.

שר הרווחה והשירותים החברתיים הח"כ חיים כץ - "כחלק מרפורמה גדולה שאני מוביל בביטוח הסיעודי, הכוללת הקלות במבחני התלות והורדה של רף ההכנסות ממנו ניתן יהיה לקבל קצבת סיעוד, המערכת החדשה תאפשר בקרה שאכן הקשישים מקבלים את השירות לו הם זכאים ובמקביל תקנה לבני משפחה לקבל שכר עבור הטיפול בבן משפחתם"

מנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף -  "מדובר בפיתוח חשוב שמשפר את שירותי הסיעוד הניתנים לציבור הזכאים, המערכת היא כלי ניהולי משמעותי בידי חברות הסיעוד שבזכותו נוכל לוודא שהמבוטחים יקבלו את מלוא שעות הסיעוד המגיעות להם".

המערכת מופעלת כפיילוט מאז חודש יולי 2015 בבאר שבע אצל כ- 5000 זכאים, ולאחרונה הוחלט על הרחבת השימוש בה לעוד 15,000 זכאים באזורים נוספים ברחבי הארץ. תכנית העבודה היא להטמיע את המערכת אצל כול הזכאים לשירותי סיעוד כבר בינואר 2017.                                                  

יש לציין שקצבת הסיעוד היא קצבה מיוחדת הניתנת כשירות לזכאים ולא כתגמול כספי. המוסד לביטוח לאומי מממן שירותי סיעוד, והטיפול ניתן באמצעות מטפלים המועסקים ע"י חברת סיעוד, ששולחות מטפל או מטפלת לבית הזכאי על מנת שיסייע לו בביצוע פעולות היום יום. המערכת  תאפשר בקרה על שעות הטיפול הניתנות לזקנים ותאפשר לחברות הסיעוד שהמעסיקות את מטפלי הבית, לדעת שהמטפלים הגיעו לעבודה כמתוכנן.

עם הטמעת המערכת אצל 20,000 הזכאים, יאפשר המוסד לביטוח לאומי גם לבני משפחה מדרגה ראשונה שמעוניינים ונמצאו מתאימים ע"י חברות הסיעוד, להיות מועסקים בטיפול בבן המשפחה שלהם. תהליך זה ילווה במעקב ע"י מינהל המחקר בביטוח הלאומי לשם למידה והסקת מסקנות, ובניית קריטריונים רלוונטיים לקראת הרחבתו לכול הארץ.

המערכת החדשה היא פרי עבודה משותפת של מינהל הלוגיסטיקה ואגף הסיעוד בביטוח הלאומי, והיא נמשכה מספר שנים, במהלכם נבחרה מלם-שכר לאחר מכרז להיות החברה המפעילה. המערכת מהווה שינוי טכנולוגי אדיר בתחום טיפולי הבית והמאפיין המרכזי שלה הוא פשטות ההפעלה והידידותיות שלה עבור המטפלים המשתמשים בה.