הזכאים לגמלת סיעוד יוכלו לבחור בגמלה בכסף במקום בשירותים


תאריך פרסום: 19.03.2008

מעתה יוכלו זקנים הזכאים לגמלת סיעוד, המעסיקים מטפל צמוד, לבחור בין גמלה בכסף לבין גמלה בשירותים, זאת במסגרת ניסוי שעורך המוסד לביטוח לאומי במספר יישובים.

 

על פי חוק הסיעוד מקבלי גמלת הסיעוד מקבלים סיוע באמצעות מטפלים שמספקות חברות הסיעוד. במהלך 2007 אישרה הכנסת תיקון לחוק הסיעוד, בתיקון נקבע שקשישים יוכלו לקבל את הקצבה בכסף, והם יעסיקו מטפל צמוד ללא תיווך של חברות הסיעוד.

מועצת הביטוח הלאומי בראשות השר יצחק הרצוג, אישרה את החלתו של הניסוי הנדרש טרם הפעלת התיקון לחוק. הניסוי נערך בימים אלו בסניפים נהריה, רמת גן, בני ברק ואשקלון והוא כולל את כל היישובים המסונפים אליהם*.  על פי ההערכה מספר הקשישים הסיעודיים הפוטנציאלי באזורים אלו שיוכלו לקבל את הגמלה בכסף עומד על 3,500 איש, המהווים 14% מכלל פוטנציאל הקשישים הסיעודיים ברמות הגבוהות,בארץ.

 

לדברי השר יצחק הרצוג, "טובת הקשישים היא שעמדה לנגד עיננו טרם יציאתו לדרך של הניסוי. אזורי הניסוי גובשו לאחר שנבחנו כל החלופות. הניסוי יעבור תהליך בקרה ומחקר במטרה להגיע למודל הנכון".

 

הניסוי יחול רק על קשישים מקבלי גמלת סיעוד ישירצו לקחת בו חלק, הם יוכלו לקבל את הגמלה בכסף במקום בשירותים, בתנאי שהם מעסיקים מטפל צמוד שאינו בן משפחה, ושנקבעה להם דרגת סיעוד בשיעור של 150%(15 ש"ש)  או 168% (18 ש"ש) . על מנת לקבל את הגמלה בכסף יש להגיש  טופס בקשה לקבלת גמלה בכסף.
סכומי הגמלה הינם 2,501 ₪ למקבלי גמלה בשיעור 168% ו- 2,234  ₪ למקבלים בשיעור 150%.

 

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני מסרה שהביטוח הלאומי רואה חשיבות רבה בשיפור השירות למבוטחים, ובמסגרת זו מתן אפשרות הבחירה לזכאים בסיעוד תכליתה להגביר את שביעות רצון המבוטחים, ולשפר את השירות הניתן להם. עוד מסרה שהניסוי יימשך שנתיים והוא מלווה במחקר הערכה שיבדוק את היקף הבחירה בגמלה בכסף, סיוע הגמלה הכספית בהקטנת עלות הטיפול,היקף ואיכות הטיפול,  ואת מידת שביעות הרצון של המשתתפים בניסוי ובני משפחותיהם. בסיום הניסוי תתקבל החלטה להחיל  את הניסוי לכל מקבלי קצבת סיעוד המעסיקים מטפל צמוד. הביטוח הלאומי יפרסם כבר השבוע מודעות מפורטות בעיתונים שידריכו את הציבור הרלבנטי כיצד להחליף את גמלת הסיעוע לגמלה בכסף.

 

הניסוי נערך למבוטחים המתגוררים ביישובים הבאים: נהריה, עכו, מעלות-תרשיחא, מועצה אזורית מעלה יוסף, מועצה אזורית מטה אשר, מועצה אזורית זבולון, כפר יאסיף, אבו סנאן, ג'דיידה מכר, ג'וליס, חורפיש, יאנוח-ג'ת, ירכא, כסרא סמיע, כפר ורדים, מזרעה, מעיליה, פסוטה, פקיעין, שלומי, מועצה אזורית עמק יזרעאל, אור יהודה, רמת אפעל, קרית אונו, סביון, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, אשקלון, שדרות, מועצה אזורית חוף אשקלון ומועצה אזורית שער הנגב.